Khamis, 4 Jun 2015

Somtam Mangga..

Assalamualaikum dan salam sejahtera
Berkongsi menu seterusnya....somtam mangga. Selalunya somtam dibuat dengan menggunakan betik muda tp kali ini disebabkan mangga muda ada di dapur terus diparut untuk dibuat somtam.
Resepi godek2 dalam blog Kak Yati Cahaya hidupku.




Resepi Somtam Mangga Mudah!
Bahan-bahannya;
3 biji mangga muda jenis epal (kurang masam)- sagat halus
3-4 tangkai kacang panjang- potong dalam 2 inci
1 biji buah tomato-potong baji
4 biji cili padi- nak pedas boleh tambah lagi
2 peket kecil udang kering-goreng tanpa minyak-saya guna microwave jer..
1/2 cawan kacang tanah- goreng tanpa minyak
2 sudu gula somtan (Rujuk gambar di bawah)
Sos ikan secukupnya.
2 biji limau nipis- ambil airnya.
Cara-cara menyediakan somtam;
Masukkan cili padi dalam lesung- lenyekkan atau tumbuk manja
Masukkan udang kering-tumbuk manja
Masukkan kacang panjang- tumbuk manja
Masukkan tomato baji- tumbuk manja
Masukkan gula somtam-lenyekkan semua bahan. Masukkan sos ikan dalam 2 sudu.
Masukkan asam limau.
Tuangkan kesemua bahan tumbuk kedalam bekas berisi parutan mangga. Rasakan biar masin, manis dan masam secukupnya.
Masa hidang, taburkan kacang tanah.

8 ulasan:

iryanty ahamad berkata...

terasa masam2 buah mangga :-))

norhidana miswan berkata...

waaaaaaaaaaaa sedapnyer... dana suke mkn somtam atau kerabu mangga kt johnys ... mmg kene ngn selera

akak gula somtam tu mmg ada khas ek warna putih2 gitu...
mana nk cari tuh... akak bt org terliur tau

Mayang ABDUL RAZAK berkata...

ADEH ... TERUS TERKECUR NENGOK SOMTAM NI..

Wani berkata...

Salam singgah. Teriliur pulak tengok somtan mangga ni

cheq da berkata...

Sedap..masam masam manis

cheq da berkata...

Kalau kat klate ni kat pasar2 besar ada...diorang panggil gula padi..pekat bkn cam gula biasa..warna coklat2 cikit

cheq da berkata...

mayang nti boleh cuba

cheq da berkata...

Wani pun boleh cuba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...