Isnin, 4 Ogos 2014

Bendi singgang

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Ini sebenarnya menu berbuka tempoh hari...bila ambik gmbr dengan dslr ni lambat la cikit nk mengpublishkannya kan.



Bendi singgang ini memang kesukaan cheq da. Bila rasanya yg masam2 tu menyebabkan kita tak muak nk memakannya.
Masakan ini ada lah masakan yang simple dan senang. Kalau pandai buat ikan singgang..pandai la bendi singgang ini yea.

Bendi Singgang
By: cheq da

1. Bendi
2. Bawang putih
3. Bawang merah
4. Asam keping
5. Lengkuas
6. Cili padi dlm 3 biji
7. Air secukupnya
8. Garam dan gula


Cara
1. Bendi dipotong hujung dan dibasuh..agak2 besar boleh dipotong dua.
2. Bawang putih, bawang merah dan lengkuas dihiris dan dicampakkan bersama2 bendi tadi.
3. Masukkan cili api dan asam keping
4. Masukkan air..garam dan gula secukup rasa
5. Masak sehingga mendidih.
6. Siap utk dihidang.

3 ulasan:

Bbwana adienia berkata...

salam cheq da..

makan yang simple2 macam ni pun sedap kan..x pernah makan bendi singgang ni selalu buat ulam ja..mesti try juga ni..hihi..

Knor berkata...

assalamualaikum teman..
lps raya mmg cari ikan pula..
mcm nak buat jugalah..

norhidana miswan berkata...

dh asik mkn yg lemak2 time raya, bt lauk simple2 gini mmg syok kan kak.... konon2 syr sihat jgk nih

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...