Jumaat, 5 September 2014

Popia Vietnam

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Pernah tak kekawang mkn popia vietnam ni...cara membuatnya sangat la mudah..cuma yang kita perlukan adalah kulit popia vietnam yg dibuat daripada beras. Sewaktu melancong ke Vietnam lepas..Cheq da melihat sendiri proses pembuatannya. Tepung beras yg dibancuh dikukus dan dikeringkan.


Nilah rupanya kulit popia vietnam. Boleh dapat di mana2 pasar raya.
Cara nk guna ialah rendamkan dalam air dan guna seperti biasa.


Ini plak inti popia yg biasa cheq da buat campuran taugeh,tauhu goreng,sengkuang,carrot dan juga sedikit hirisan lada.



Ini yg dah dibalut..cara nk balutnya cam kita balut popia biasa. Cuma letakkan daun salad dan letakkan inti dan balut cam biasa.


Inilah hasilnya...popia vietnam..



5 ulasan:

Yana Shaiful berkata...

Salam Cheq Da..

alahaii dh lama yana cari kulit popia vietnam ni tp xjmpa2 lg.. tringin sgt nk rs..slalu tgk lam tv je..

cheq da berkata...

Yg ni kakak terjumpa kat tesco...rasa kalau belah kl tu byk dijual..mak saudara yg duk di sana selalu bw blk

Knor berkata...

Kulit popia lutsinar...
sgt sehat nmpk juadah ni..nti nk pi cari dulu..

suka sgt popia bsh2 ni

Petak Bunga berkata...

sedap ni.. bahan nak cicahny?

:: Cik Viva :: berkata...

sedapnya..bpe kali dh pg vietnam pun x sempat nak rasa popia asli sana..huhu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...