Sabtu, 28 Februari 2015

Donut Kentang hangitku...

Assalamualaikum dan salam sejahtera
Donut kentang yang agak hitam kugoreng tetapi rasanya tetap sedap...
Share resepi dari Kak Azlita..masam manis
Tapi Cheq da buat tak de lah cantik..
Lenyek2..buat bulat2 dan terus letak lubang di tengah.



 DONUT KENTANG 
Resepi Oleh : Tahrunnisah
Rujukkan : Sepanjang Jalan Kenangan
dicuba dan dicopy dari: Blog Masam Manis

Bahan-bahan
1 biji kentang ~ di kukus atau di rebus, kemudian kupas kulit dan lenyek halus. ( kentang jangan kupas kulit masa rebus nanti dia serap air banyak )
250 gm tepung gandum / tepung protin tinggi / tepung roti
1 biji telur ayam
1/2 sudu teh garam
2 sudu besar susu tepung
70 ml air ais
1 1/2 sudu besar shortening / margerin / butter
2 sudu besar gula halus
1 sudu teh baking powder
1 3/4 sudu teh yis segera

Cara-cara

Satukan tepung yang di ayak ke dalam bekas.
Masukkan gula, susu tepung, baking powder dan yis. Kemudian gaul rata
Masukkan pula kentang yang telah di leyek halus, ratakan
 Dalam bekas lain, satukan garam dan telur, kocok sebentar.
Masukkan telur dalam adunan tepung, kacau rata
Tuangkan air ais sedikit demi sedikit hingga adunan sebati dan kental
Akhir sekali masukkan shortening dan uli hingga adunan lembut dan elastik
Anda boleh masukkan doh dalam plastik bag dan ramas-ramas doh selama 10 - 20 minit hingga doh menjadi elastik dan tak melekat di tangan
Tutup doh dengan kain towel, atau plastik wrap dan simpan di tempat yang hangat hingga adunan doh naik 2 kali ganda. Anggaran masa 30 minit. Anda boleh letak dalam almari atau letak dalam oven untuk memberikan rasa hangat pada doh. Pastikan oven tidak di on.
Selepas doh naik 2 kali ganda, tumbuk-tumbukkan doh untuk mengeluarkan angin. 
 Bulat-bulatkan doh anggaran 20 gm setiap satu.
Susun dalam loyang yang di tabur sedikit tepung supaya doh tidak melekat
Tekankan doh supaya leper
Bulatkan tengah doh dengan acuan bentuk bulat
Biarkan 5 minit sebelum di goreng.
Goreng dan salutkan dengan gula kastor 
Bolehlah dihidangkan

5 ulasan:

Wani berkata...

salam singgah cheq da.... x pandang rupa nak tengok isi sedap ke tak .. masuk mulut jugak.. hii dah lama x mendonut ni..

Bbwana adienia berkata...

hangit pon sodap cheq da..hehe

cheq da berkata...

Hihihi..ni versi malas dan nk cepat wani..

cheq da berkata...

Cheq da suka yg gelap2 cikit sebenar..kasi garing

iryanty ahamad berkata...

ok dah tu..janji ada benda yang nak dimakan
.:-))

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...