Rabu, 25 Mac 2015

Kampungku..segalanya..

Assalamualaikum dan salam sejahtera
Cheq da sememangnya berasal dari kampung..nak kata jauh dari bandar tu tak delah..kalau berkereta dalam 15-20 minit dah pun sampai di Bandar Kota Bharu..balik hari tu terdetik nak merakam gambar kenangan kampung Cheq da ini..macam boleh dilihat di sekeliling rumah ini. 


Pokok kelapa ni sebenarnya arwah datuk yang tanam..siap buat kebun lagi..buah2nya dah lama dapat hasilnya..dalam perkarangan pokok kelapa tu ada rumah kakak cheq da yang no.2.

 Rumah yang 3 tahun berubah wajah..dulu rumah papan jea..lepas arwah abah meninggal..ma cheq da upgradekan rumah ini..jadi la cam ni. Rumah inilah menjadi tempat kami adik-beradik membesar dan berkumpul sampai sekarang.

 Binatang-binatang belaan yang dibela oleh ma dan nenek Cheq da..

 Angsa ini plak dah pandai nak sudu-sudukan tuannya la plak..

 Itik ini plak dah dibela dari tahun lepas lagi...sekarang ini dah bertelur banyak..sampai dah buat sampai beratus2 dah jeruk telur itik. Itik-itik ini plak demand kemain..kalau diberi makanannya tak mau nya dimananya...nak bagi makan mesti dicampur dengan nasi yang dimasak bersama-sama dengan makanannya.

 Ini plak anak-anak itik yang baru dibela..letak berasingan takut dipijak oleh geng2 itik yang dah dewasa tu.
Macam comel la plak si itik gedek2 ini.

 Last sekali nak cerita pasal si Miau2 ini...Sebenarnya ma Cheq da tak membela kucing ini sebab kami semua tak suka dengan kucing. Tapi kucing ini adalah dalam 4-5 ekor duk berkeliaran di luar rumah. Selalu diberi makan..kesian la plak kucing terbiar ini..janji tak masuk rumah pun kira dah ok.

Oklah tu jea perkongsian untuk hari ni..

14 ulasan:

Bbwana adienia berkata...

tenang dan damai ja suasana kampung kan cheq da..otak pun jadi rileks..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Bila tengok angsa tu che da, teringat pulak CH kg halaman CH dulu2.. mak dan arwah abah memang rajin membela haiwan pelharaan ini, byk sgt.. ayam belanda pun mereka pelihara..

Seronokan bila balik kg ni :)

Kayu Manis berkata...

cantik kampung daun nyiur yang melambai2
ini ker rumah yg kena musibah banjir tu...yg hanya nampak bumbung dr jauh..?

cantik..
sesekali blik kampung best sgguhlah hai...sedihnya tak ada kampung lagi..

cheq da berkata...

Tu..la suka duk kt kg

cheq da berkata...

Duk pun ada ayam belanda kak..tp dh disembelih..bising sgt

cheq da berkata...

Kak nor rumah xkena banjir...xnaik air pun..yg kena hari tu di rumah mentua

iryanty ahamad berkata...

:'-C rindu kg...banyak itik...rendang itik yan suka :-))

Fadzillah berkata...

Bestnya kalau ada kampung.... kan Che Da.Sekali sekala boleh lah balik kampung. Sukanya tengok suasana kampung Che Da, daun nyior melambai-lambai.

norhidana miswan berkata...

sapa tak syg kampung sendiri kak oi, kampung kite lah paling best kan...

banyak nyer haiwan peliharaan ma akak... tp kan dana paling tak gemo si angsa tuh... sbb masa kecik2 penah kene cubit ngn angsa...sampai ke tua fobia hahahha

Yana Shaiful berkata...

Cheq Da..Kb kat mane..nnt bleh g raya hihii..
Rindunya nk blk kg..aman damai jee kan tgk binatang belaan..pokok2 huhuu..rs nk blk kg jee

cheq da berkata...

Sedap jgk tu yan..

cheq da berkata...

dulu lg suka ada sawah padi berangin jea...sekrg ni semua orang dh xbuat padi..sempat juga tanam padi dgn arwah abah

cheq da berkata...

Hihihi..dana akak pon takut

cheq da berkata...

Area smk kadok sebelum pekan ketereh kalau dr kb yana..mai la..boleh kenal2

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...