Ahad, 19 April 2015

Apam snow white..

Assalamualaikum dan salam sejahtera
Disebabkan adanya lebihan nasi...maka projek apam inilah yang menjadi pilihan. Kalau tak buat membazir sahaja. Kalau dibuat boleh juga menjamu kawan2. Kali ini taruk perisa pandan cikit..tu yang apam kali ini hijau jea..




Apam snow white 
Sumber ; MYR @ qnq0910 
Oleh; Dapurmamasya 
Bahan-bahan ( 5 orang makan )- dpt dlm 52 biji.. 
3 cawan tepung beras 
1 cawan tepung gandum 
2 cawan gula pasir - letak 1 1/2 cwn 
1 packet mauripan@ibu roti 
2 cawan nasi 
3 cawan air 

Cara-cara 
masukkan semua bahan ke dalam mangkuk yg sederhana besar kecuali nasi dan air 
gaul bahan tersebut dan ketepikan sementara waktu 
kisar/blend nasi dengan air sampai betul2 hancur 
campurkan nasi yg telah diblend dengan bahan yg telah digaul tadi dan sebatikan adunan 
biarkan adunan mesra selama satu jam..adunan akan mengembang selepas tu... 
selepas satu jam, isikan adunan ke dalam acuan jeli/agar2 dan kukus dalam pengukus yang telah dipanaskan terlebih dahulu dalam 10-15minit 
Note:1. sapukan acuan dengan sedikit minyak sebelum mengukus supaya hasilnya mengikut bentuk acuan bila dikeluarkan. 
2. lepas sejam tu mmg adunan akan jadi berlobang2, kena kacau adunan yg dah kembang tu dgn senduk/sudu sampai lobang dah takde baru kukus/masukkan dlm acuan 
3. bila masak permukaan dia akan jadi sama ada licin or merekah - kalau kukus guna apa besar-pilihan 


10 ulasan:

iryanty ahamad berkata...

asalamualaikum..selamat pag ceqda..yan ambik resepinya...ptang ni nak buat :-)) insyallah..senang sukatan cawan

cheq da berkata...

Bagus yan..ada peningkatan..nti nasi tak la membazir jea kan

Rina Audie berkata...

melihat apam nasi ini jadi pingin buat lagi karena terbayang sedapnya

iryanty ahamad berkata...

doakan jadi cheqda...tengah mnunggu kembang...baunya wangi

Nooriah Abdullah berkata...

mmg sedap apam ni cheqda lembut sampai petang kan, kaknoor kalau buat mmg resepi ni je takde yg lain haha

mamawana berkata...

Assalamualaikum

Sedapnyerrr

Wani berkata...

pernah buat sekali jer apam nasi ni..huu nak buat lagi tapi malas nak kukus lak hii

norhidana miswan berkata...

cantiknyer nama dia tuh.... dana tak pnh lg bt apam gini... apam biasa pun tak reti kak... kui2 amik resepi je bamyak tp tak cube2

Hanafi Abdullah berkata...

saya tahu makan je..nak buat tu lambat sikitla..

mama 3farhanah berkata...

Sedapkan. Saya pun tahu makan ja, hehehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...