Selasa, 14 April 2015

Laksam Kelantan

Assalamualaikum dan salam sejahtera
Sebenarnya Cheq da bukan penggemar sangat laksam kelantan..tp disebabkan suami penggemarnya..maka Cheq da belajar juga membuatnya..nk kata tak makan tu tak la tp sentuh juga kalau ada.



Resepinya tanyakan kepada kawan2 jea...
Caranya ialah:

1. 1 cawan tepung beras
2. 4 cawan air suam
3. 1 sudu tepung gandum

Tepung beras dan gandum dibancuh dengan 4 cawan air lagi sehingga menjadi cecair.
Panaskan kukusan dan kukus laksam dengan menggunakan tudung periuk (Versi cheq da)
Bila masak wap akan keluar dari kukusan dan gulung. Gunting dan boleh dihidangkan.


Kuahnya laksam kelantan seperti kuah laksam lemak jea. Boleh google sendiri yea..Cheq da main agak2 dan campak2 jea..


Ulam-ulaman yang dihiris nipis.


Sambal lada...

Set lengkap..menu makan malam..

11 ulasan:

Kayu Manis berkata...

Pernh mkn rmh jiran...sbb santn tu yg buat knor..kurang sikit.
tpi mkn ttp mkn..hihi

norhidana miswan berkata...

sodapnyer kak... dana aritu dh amik resepi kt mil tp tak terbuat2 lg...

Wani berkata...

dah lama x makan laksam.. buat kuah laksam jerpernah ... laksam tu x pernah buat ..beli jer... tapi ada adaimpian gak nak buat sendiri nih hiii

kerja sendiri berkata...

kuah dia yang main peranan penting..

Fadzillah berkata...

Sedapnya laksam....Che Da. tak pernah pun buat sendiri. Selalunya asyik beli je...

cheq da berkata...

Sama la kak nor..sy kalu laksa asam tu laju la cikit

cheq da berkata...

Ada byk resepi dana tuk buat laksam ni..

cheq da berkata...

Ala wani..mek klate mesti pandai buat laksam..hihihi

cheq da berkata...

Yea betul..mmg kesedapan di kuahnya

cheq da berkata...

Nti boleh lah try buat..kejap jea bt laksam ni

Hero Borneo berkata...

laksam..macam best je..boleh cuba la nie..hu..hu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...