Ahad, 24 November 2013

Kek Pisang Kak Besah

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Masih tak jemu2 dengan juadah pisang kan. Kali ni biking lg kek pisang dengan menggunakan resepi Kak Besah. Cuma kali ada tambahan coklat chip yg begitu membangkitkan kesedapan kek ni. Cheq da buat dlm satu adunan memang puas hati dengan hasilnya. Mula nya ingat nk buat 2 adunan ingatkan dapat cikit jea tapi bila dah adun 2 memang la hasilnya sangat memuaskan.
Bila ke pasar tempoh hari,tgk pisang duk bergantung tambahan plak pisang mas la plak..jd beli la utk dibuat kek pisang ni. Tambahan plk dlm blog umi cupcakes duk tayang resepi ni..so buat la untuk mkn2. Cheq da bwk ke tempat jaya exam sementara kami menanti kertas yg seterusnya boleh mkn2 dulu mengisi kekosongan perut yg sememang berkeroncong..he3..apa2 layan jea la n3 hari ni.



 Kek Pisang Kak Besah
Scroll dari: Umi Cupcakes.blogspot.com

Bahan-bahan ( seisi keluarga )

  • 3 cawan tepung gandum(300g)
  • 2 cawan pisang lecek/lenyek
  • 1 1/4 cawan minyak masak(230g)
  • 1 cawan gula pasir(200g)
  • 4 biji telur
  • 1 1/2 sudu makan (1 1/2 penutup botol soda tu) bicarbonate soda
  • secubit garam

Cara-cara

  1. Lenyek pisang masak dgn gelas plastik.(jgn di blend,nanti x nampak jalur2/urat2 pd kek = x cantik)
  2. Campurkan bicarbonate soda ke dalam pisang; lenyek lagi hingga pisang berbuih. jika soda berketul,ayak dgn penapis teh trus kdlm pisang. bagi yg tak biasa dgn carani, boleh ayakkan bicarbonat soda tu dgn tepung.
  3. Blend telur & gula (guna blender cili je) hingga berbuih & gula hancur .pastu masukkan minyak & blend dlm 5 saat.lepastu campurkan bahan yg diblend td dgn pisang,gaul dgn senduk akhir sekali campurkan tepung sambil digaul sebati.jgn di blend.guna senduk saja.
  4. Masukkan kedalam acuan yg telah disapu minyak @ majerin, serta telah dipanaskan terlebih dulu. bakar lh dlm suhu 180'c selama lebihkurang 40 mnt.
  5. Yg dlm gambar ni,saya potong semasa masih suam,so x nmpak coraknya.jika dibiar betul2 sejuk @ beberapa jam,kek akn bertambah gelap dgn jalur2 pisang yg ketara....
  6. Selamat mencuba.. insyaallah x kantoi...
  7. # cara memasukkan sodabicarbonate tu boleh juga dgn mengayakkannye brsama tepung #

4 ulasan:

Bbwana adienia berkata...

salam cheq da..

wahh..gebunya kek pisang tu..suka dengan kek pisang..selain sedap aromanya pula wangi..

cheq da berkata...

Memang gebu hbs bb

Umie Jazz berkata...

Assalamualaikum cheq da..gsbu btul kek pisang tu....

asyifa mustaffa berkata...

Nak try la nnti..mcm best je tgk ni....:-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...